Vybíráme stativ

Všímám si nového trendu infulencerů ve stylu 65 důvodů proč si nekoupím propagovaný výrobek. Výsledkem celého snažení je, že si propagovanou věc máte vlastně koupit. Já to dnes zkusím otočit a nabízím jeden jediný důvod, proč si jako fotograf milující krajinu pořídit dobrý stativ. Tím důvodem jsou lepší fotky. Rychlovka a můžeme jít domů ne? Když ještě chvíli vydržíte číst tak k tomu tvrzení zkusím doplnit pár svých postřehů nejen z praxe fotografa, ale také z individuálních fotokurzů..

Jsem si vědom možností, které moderní technika nabízí. Stabilizace objektivu, IBIS, ISO 128000 aj. Divím se, že není stabilizované i tlačítko spouště. Přesto jsem zaznamenal situace, kdy bych si nejraději naliskal za lenost vytáhnout stativ, protože jsem musel nutně bezmyšlenkovitě rychle fotit s vidinou, že mě špičková technika zachrání. Uspokojení z pořízené fotky trvalo dokud jsem ji neotevřel v počítači. Pokud je vaším cílem pořídit fotky, které čeká delší život než hodina slávy na Instagramu, tak pokračujte dále. Velká papírová zvětšenina nebo náročný divák na rozdíl od virtuálního prostředí v malém rozlišení totiž jen tak nějakou technickou chybu většinou neodpouští.

Práce se stativem není jednoduchá. To máte – postavit, vyrovnat, vyvážit. Na první pohled to vypadá jako otrava. Na pohled druhý je to ale i pár minut k dobru, kdy můžeme promyslet plánovaný záběr zda je skutečně tak dobrý, jak se nám zdálo. Takové kreativní pobíhání a zkoušení se stativem v krajině nakonec může přinést fotku, která by vás zpočátku ani nenapadla. Stejným přínosem může být delší čas expozice, která může zaznamenat nějaký děj v krajině. Já osobně trávím raději hodiny venku, než minuty u počítače, abych nahnal něco, co jsem při focení zanedbal.  

Jak tedy vybírat ten správný stativ? Hlavní kritérium při rozhodování by měla být stabilita. V první řadě bych se podíval jakou váhu budu na stativ dávat a krátce se podíval také do budoucna. Člověk nikdy neví, jaký nápad dostane za půl roku. Já osobně jich mám spousty:-) Full frame foťák s poctivým objektivem bude určitě vážit víc než APS-C mašina s levnějším objektivem. V případě, že vás láká panorama nebo romantická hvězdná obloha, tak nezapomeňte počítat i s dalším vybavením (panoramatická hlava, rovníková montáž), které musí stativ unést a přitom zůstat stabilní. Nejlepší podmínky v krajině přichází většinou v největším nečasu. Např. silný vítr. Hádám, že moc z vás by nechtělo vidět bolestivě vydřenou techniku jak se válí na zemi kvůli rozvrkané trojnožce, kterou sfouknul silný vítr.

Váha a transportní velikost stativu je taktéž důležitá. Zde je to hodně o osobních preferencích. Nepovažuji se za nějaký extra expediční typ fotografa. Přesto se rád projdu po kraji a vylezu na kopec. I tak jsem opustil myšlenku lehkých ministativků i od věhlasných značek, které nám nutí levná reklama. Určitě bych mluvil jinak, kdybych přecházel Pamír pěšmo, ale to zatím tento a příští život neplánuji. Tedy ne pěšmo :-). Umím si dobře představit, že na takový stativek dám zrcadlovku, vyfotím si ruku s hvězdičkou proti zapadajícímu slunci nebo chatku v Edmundově soutěsce. Hůře si umím představit podobné zařízení, na kterém budu dělat dlouhou expozici v silném větru. Fantazie o životnosti takové věci potom končí ve chvíli, kdy přidám rovníkovou montáž s další hlavou ve snaze zachytit hvězdnou oblohu. Váhu může významně ovlivnit materiál, ze kterého je stativ vyroben. Často výrobci nabízí dražší karbonové i levnější hliníkové provedení.

Maximální výška stativu bývá často opomíjený parametr. Ansel Adams sice neměl na instagramu tisíce sledujících, ale jeho fotkám se my smrtelníci zatím neblížíme. Dosti často své fotografie pořizoval ze střechy auta. Zde bych se přikláněl mít k dispozici největší možnou výšku stativu, protože nadhled je důležitý nejen ve fotografii. I s vysokým stativem se bez problémů dostaneme pár cm nad zemi.

Hlava stativu je spíše věc, která je osobní preferencí. Mně osobně vyhovuje kulová hlava. Systém Arca snad pro upevnění foťáku nemá žádné limity. Na zvážení je i dodatečné vybavení jako bodce a další vychytávky. Pro video je potom praktičtější hlava páková.

Dělal jsem si poměrně rozsáhlý výzkum, když jsem měnil starý stativ. Špatnou zprávou je, že žádný kompromis jsem momentálně na trhu nenašel. Čistě praktický pohled na stránku věci v mém případě je ušetřená částka za supersvětelný objektiv se stabilizací. Tyto prostředky jsem s velkou radostí investoval do kvalitního stativu. Zde je potřeba se správně rozhodnout, co je vaší preferencí. Já se rozhlížel po vyšších řadách Benro, Gitzo a dalších výrobců. Vyhrála karbonová verze stativu GITZO Mountaineer, na který v plně rozloženém stavu těžko dosáhnu a ke slovu přichází výklopný displej. Přežili jsme spolu nejeden větrný večer a věřím, že nacestujeme i spousty kilometrů.

4 Replies to “Jeden důvod proč mít dobrý stativ”

  1. Zajímavé postřehy. Pořizovala jsem Manfrotto. Pravdou je, že zrovna u pracovní výšky jsem si říkala, že to bude stačit. Nicméně mohu potvrdit, že dnes bych se na tento parametr dívala jinak

    1. Také už mě výška nejednou doběhla. Proto jsem poslechnul rad zkušenějších a sáhl jsem po fakt vysokém stativu.

  2. Zajímavé a praktické postřehy. Narážíte u těch ministativků nebo jak vy říkáte věcí na nějakou konkrétní značku?

    1. Ne ne. Každý svého štěstí strůjcem. Důležité je nepodlehnout názoru jednoho influencera a raději si opatřit těch názorů více. To co vyhovuje jednomu, nemusí opačně vyhovovat druhému.

Napsat komentář: Ricci Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *