Jak už to v dnešní době bývá, tak názorů jak pracovat se světlem je zhruba stejně, jako názorů na počasí. Svět by se zastavil, kdybych nepřidal ten svůj. Pro svou práci preferuji spíš zábleskové generátory, ale nerad bych umřel blbý, proto si rád vyzkouším jiné přístupy. Ať zastáváte který trend chcete (umělé vs. přirozené), je obecnou pravdou, že dobrou fotku bez dobrého světla nezávislého na jeho zdroji uděláte opravdu jen velmi těžko.
Svícení je složitá nauka o jednoduché činnosti. Existují určitá všeobecná pravidla, která lze upravit pro vlastní potřeby a tvůrčího záměru. Pravda, když vidím lektora fotokurzu, jak odrazkou vykouzlí jinak hezké modelce „lahodící“ spodní světlo do obličeje, poslal bych ho do Kostelce fotit párky. Proto je vždy důležité kontrolovat, zda světlo dělá to, co od něj očekáváme. Dámám by to na fotce mělo slušet. Pánům také, ale měli by vypadat mužně. Produkt by měl vypadat lákavě a jídlo by mělo vybízet k nakousnutí.
Ne každý si může dovolit koupit a ovládnout zábleskové generátory. Přirozené světlo je ideální, ale zejména teď v zimních měsících ho máme k dispozici jen po krátký čas. Různé lampičky dokážou vytvořit zajímavou atmosféru, ale nevhodná kombinace různých teplot světla umí potrápit i zkušené retušéry. Investice, která hodně pomůže v začátcích a nezrujnuje vaši peněženku je malé led světlo. Nevyřeší všechny situace, nemá mnohdy ani dostatečný výkon. Přesto dokáže být užitečným pomocníkem a při troše šikovnosti váš klient nepozná, že zdrojem světla je krabička v hodnotě pár stovek korun.
Když se rozhodnete pro nákup tohoto pomocníka, tak výběr konkrétního modelu je čistě na vás a vašich možnostech. Dovolím si jen pár praktických postřehů. Zejména u menších mobilních zdrojů je lepší kvůli výkonu vybrat světlo s jednou barevnou teplotou (obvykle tzv. day light (5500 – 5600 K) a případnou změnu teploty řešit barevnými filtry. Zajímavou nabídku světel má Fomei nebo levnější Phototools. Pohledat můžete i na Amazonu a dalších nákupních platformách. Dnešní ledková světla už netrpí na žádné blikání, ale přesto je dobré si raději prohlédnou recenze. Absenci této vlastnosti oceníte zejména při natáčení videa, případně u delších expozic. Důležité je i napájení. Síťové napájení je fajn, ale vždy se hodí i možnost napájet světlo z nějaké baterie. Čím rozšířenější typ baterie je zdrojem energie, tím méně vrásek vám vybité světlo způsobí při práci.
A nyní k samotnému svícení. Dejme tomu, že se vám podařilo upéct krásné voňavé vánoční cukroví nebo vyrobit originální ozdobu na stromeček. Stálo vás to nějaké úsilí. Rádi by jste se pochlubili kámošům na instáči a nechcete pouze placatou hmotu, která nebude mít na fotce žádný tvar a strukturu. Najděte si vhodné pozadí, připravte kompozici, rozhodněte se jakou chcete použít hloubku ostrosti, foťák dejte na stativ. Pokud máte polarizační filtr a dálkovou spoušť neváhejte je použít. Poslední pomůckou bude odrazná deska nebo aspoň bílý papír, který vám pomůže s vyplněním stínů. Obrázek níže vysvětlí vše ostatní.


V začátcích není potřeba složitých experimentů. Hlavní směrové světlo z úhlu cca 45st. Proti světlu je dobré dát mimo záběr odrazku, případně papír pro vyplnění stínů. Jakmile budete spokojení se základní světelnou konstrukcí máte vyděláno. Pro ty z vás, kdo rádi experimentují nastává čas vyzkoušet různá umístěním světla. Požitelné je určitě mírné protisvětlo, případně horní světlo, což bývá častá praxe při focení produktů.



Jak se sami přesvědčíte i malá krabička za pár stokorun dokáže udělat spoustu parády. Úplně stejné základní principy svícení lze uplatnit v dalších tématech a určitě můžete používat i složitější světelné konstrukce. Někdy vám nemusí stačit výkon světla. Když ten pocit budete mít, není nic jednodužšího, než pořídit lepší světlo. A třeba zjistíte, že toto svícení vám nevyhovuje. Může vás potěšit, že jste hned na začátku neutratili těžce vydělané grécary za světelný park, který nevyužijete.
