Cestou do práce jsem si pustil pár písniček od Kamelotů a najednou na mě padla romantika dálek a nocí pod hvězdami. Ne, že by to bylo v mém případě něco nového, ale s blížícím se jarem je toto volání stále silnější. Obávám se, že pár dní si ještě počkáme, takže se mrkneme na to, čím se v krajině zabavit v těchto „nelehkých“ časech. Já si velmi často chodím pro inspiraci k malířům – krajinářům a snažím se hledat krásu ve své #krajina_domova. Jinou cestou je vydat se na nějaké známé místo, které v této době nefotí 500 fotografů denně, ale jen 50. Toto téma pro dnešek vynechám.

Hlavní problém krajiny většiny dnů v tomto období jsou chybějící barvy, které nesou nálady a pocity. Pole jsou většinou zoraná, zelené hnojení už není zelené. Záchrana jsou tak ozimné pšenice a ječmeny, které dokážou v kombinaci se zajímavými světelnými podmínkami krajinu oživit. Naopak výhodou těchto dnů je často zajímavá oblačnost, krásná zajímavá barevnost východů a západů slunce. Nesmím zapomenout na ČB vidění krajiny, které při dobrém plánu může přinést nejednu hezkou fotku na stěnu jídelny.

Kapličky, větrné mlýny, boží muka

Když si najdete tyto tradiční prvky naší krajiny, nespěchejte. Popřemýšlejte o ohnisku, vyzkoušejte různé úhly snímání. Mrkněte, zda by se nedala využít a klidně i rozmáznout oblačnost pomocí ND filtru. (ND 1000 v závislosti na světelných podmínkách nabídne při ISO 100 expoziční čas od 10 – 15 sekund.) Zkuste se podívat „černobíle“ a nechat vyniknout zajímavou strukturu, kdy diváka nebudou rušit barvy. Pokud musíte udělat krok, udělejte ho 🙂

Větrný mlýn Chválkovice

Cesty, polňačky

Platí v podstatě to co v předchozím odstavci. Mimo široká ohniska zkuste vypíchnout zajímavý detail nebo zatáčku pomocí teleobjektivu. Nikde není napsáno, že musíte zabírat celé okolí. Uvidíte, že pohledem teleobjektivu zvládnete najít zajímavé krajinné detaily. Navíc i teleobjektivem lze vyfotit pěkné panorama.

Rybníky, poldry, biotopy

Krása i atmosféra těchto míst vyniká často při východu nebo západu slunce. Nebojte se protisvětla, které může nechat vyniknout zajímavou kresbu ranní mlhy. Naopak zapadající slunce převleče jinak nehezké suché rákosí do zlatavého hávu. Lehký větřík a delší expozice pomůže snovému rozmazání hladiny. O magických barvách, které nastávají v tento čas je zbytečné se bavit.

Potůčky, splávky, vodopády

Díky změnám v krajině a našemu ne zrovna ideálnímu hospodaření s vodou máme právě v tomto období možnost zachytit jedinečné obrázky. Díky dešťům v nížinách a tajícímu sněhu v podhůří se po zbytek roku polovyschlé potoky a říčky naplní vodou, což pro nás fotografy znamená zábavu na celé odpoledne. Ke slovu tak přijdou ND filtry, o kterých si více popovídáme někdy příště.

Za zbytečné považuji připomínat stativ, sluneční clonu, čisté objektivy případně filtry. Naopak to důležité co vám chci říct, je nebát se složitějších postupů jako skládání expozic. Nemyslím klasické HDR omalovánky, ale poctivé a korektní zachycení stínů, světel a středních tónů. Sám jsem si prošel cestou „vytahování“ ze stínů a dnes jsem rád, že jsem ten postup jednou pro vždy zapomněl. Toto téma je trochu složitější a vydalo by na samostatný článek nebo video. Ostatně těch se dá najít spousta, takže budu stručný co jen to půjde.

Základem jsou 3 expozice (někteří fotografové jich používají i více). Správná expozice stínů, světlých oblastí a neutrálních. Dobrým pomocníkem je histogram. Bracketing lze nastavit automatický v menu foťáku. Já osobně využívám manuálního režimu a podle histogramu si manuálně vytvořím požadované expozice. Vše je nyní potřeba spojit a na to opět existuje několik možností. V začátcích, případně pokud si tento postup chcete jen vyzkoušet doporučuji využít a nechat pracovat běžné editory. Už tak odvedou práci, s jejímž výsledkem budete spokojeni. Pokud ne, zkuste různé posuvníky, čudlíky a další možnosti během sloučení fotek.

V Lightroomu si označte 3 zmíněné expozice, klikněte na záložku Photo – Photo Merge – HDR. LR bude chvíli přemýšlet a vytvoří vám svůj zákadní návrh. Pokud jste spokojení, klikněte na Merge. Výhodou Lightroom je, že vytvoří DNG soubor, se kterým můžete dále pracovat jako s běžným RAWem, vč. korekcí objektivu atd.

V Zoneru to bude trochu složitější, ale rozhodně řešitelné. Zde doporučuji nejprve základní vyvolání všech tří expozic. Hodí se výstup do formátu TIFF (16 bit). Následně ve Správci najdeme tři dílčí expozice, označíme, v menu Vytvořit – HDR Prolínáním expozic. Zoner si zkontroluje, zda je vše zarovnáno a poklepáním na tlačítko Další se dostaneme až k finálnímu sloučení jako je na obrázku. Pokud nejste s výsledkem spokojení, můžete pomocí posuvníků upravit přechod a rozmazání masky.

Pokud vše proběhne jak má získáte korektně exponovanou fotku. Ve stínech nebude trpět na ztrátu kresby a zvýšení šumu. Ve světlech nebudou vyžraná místa bez kresby. Finální soubor zlehka natónujte dle vlastních preferencí, vytiskněte a radujte se. Líbí se vám tento způsob práce a výsledná fotka? Neváhejte a vrhněte se na sofistikovanější postupy buď ručního maskování nebo nástroje jako TK actions aj. které zajistí špičkové výsledky.

Není důležité hned vyfotit tu nejlepší fotku. Tedy pokud na vás nečeká tučný honorář. Důležité je nasát atmosféru krajiny, nechat se jí ovlivnit a najít to krásné. Nebuďte zklamaní, že máte třeba jen jednu fotku. Zcela určitě je to fotka, kterou si budete pamatovat a která vám léta bude připomínat jedno kouzelné odpoledne, kdy vznikla.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *